Ünlü Sümerolog Muazzez İlmiye Çığ hanımefendinin "Sümer Yazıları
ve Arkeolojik Buluntulara Göre İbrahim Peygamber" kitabını değerlendiren
bu notu 2016 da yazmıştım. Burada paylaşmakta faydalı olacağını ümit
ediyorum.
Elimizdeki
Tevratı ve Kuran'ı ciddi bir şekilde anlayamamış bu kişinin; hakkında
bilgi ve verinin daha az olduğu antik Sümer metinlerini nasıl
anladığını cidden merak ediyorum.
Verdiği bilgilerin çoğu yanlış.
Sümer, Akad ve Aram dillerini bilmesinin mümkün olmadığı derecede
hatalı bilgiler var. Çok detaya girmek istemiyorum ama bir iki misal
vermek zorundayım.
Örnek, Paddan-Aram diye bir yerden bahsediyor
ve bunu iki nehir arası (güya mezopotamya) diye çeviriyor. Halbuki bu
arami/arabi bir kelime olup "Aram arazisi" demektir. Arapça'sı Feddan Aram
فدان آرام (Aram tarlaları) Bunun gibi çok kelime hataları var.
Mesela diyor ki, Tevratta geçen şahıs adları aslında yer adlarıdır.
Demek ki bu şahıslar arkeolojik olarak yokmuş. Tabi ki bu yanlış bir
bilgidir.
Yer adları dediği örnekler şöyle İbrahim'in kardeşinin adı Nahor ve babası Terah mesela, diyor ki,
----ALINTI----
"İlginç
olanı, Tekvin 11: 10'da İbrahim'in ataları olarak yazılan şahıs
adlarının Harran yöresindeki yer adları olması. İbrahim'in bir
kardeşinin adı olan Harran şehri hâlâ varlığını koruyor. Diğerinin adı,
Nahor. Bunun karşılığı Til-Nahiri. Bunlar, Mari ve Asur metinlerinde (İÖ
1900 1800) bilinen yer adları. Nahor'un yeri bulunamadı, fakat Harran
yöresinde olmalı deniyor. İbrahim'in babası Terah adına uyan, Tilşa,
Turah, Torah, Til-Turakki şeklinde değişen yer adları var. Torah'ın
anlamı, keçi tepesi." (Sayfa 80-81)
----ALINTI----
Torah çok bilinen bir
kelimedir ve keçi tepesi diye bir anlamı yoktur. Halbuki keçi tepesi
anlamına gelen kelime Tilşa. Arapça etimolojisi تل شاة Tel-şa(t) keçi
tepesi anlamına gelir.
Bir kere yer
isimlerinde ön ek "Til" olan kelimeler günümüzde de hala kullanılmakta
olan "Tel" yani tepe anlamındadır. Suriye'deki Tel-Abyad gibi.
Til-Nahiri, (tel nahori, nahori tepesi) Til-Turakki de (Turakki tepesi)
demek. Yer adları ile şahıs adlarını nasıl bu kadar basitçe
karıştırabilir? Şimdi Nahor ayrıdır, Tel-Nahor tamamen ayrıdır. Tel
Nahor (Nahor Tepesi) bir yer adıdır diye, Nahor diye birinin olmadığını
bunun yer adı olduğunu nasıl ileri sürersiniz?
Tevrat, Sümer ve Kuran ile kurduğu benzerlikler aşırı zorlama ve alakasız.
Ancak
Kuran ve Tevratın içinde geçen bilgileri doğrudan bu kitaplardan almak yerine bunların karşıtı yazarların kitaplarından
alıntılar yaparak anlatmaya tanımlamaya çalışması, olayın olabilecek
bütün ilmi ciddiyetini yok ediyor.
Ama şunu okuyunca cidden güldüm:
"(Kuran'da
geçen) Yusuf'un Hikâyesinde Hz. Muhammed’in kabul ettiği tek Allah'ı
Yusuf'un da bildiği, bunu etrafındakilere anlatması özellikle ön plana
alınmış." (Sayfa 109)
Ne bu şimdi uzayda mı yaşıyorsunuz?
Kaynak:
Muazzez İlmiye Çığ, İbrahim Peygamber, Kaynak Yayınları, 5. Basım, İstanbul, 2006
Lütfen bu tür eleştirilerinizi daha fazla ve yoğun şekilde yapın...yapın ki deizm denen illet bu milleti yok etmesin...sizin yaptığınız en kıymetli cihad olabilir...
YanıtlaSil