İSLAM MEDENİYETİ
-ANLAMI TEHDİTLER GÜNCELLEME-
Cağfer KARADAŞ
A.
ANLAMI
İslam medeniyeti insanın iradesini kısıtlamadan aklına hitap eden; iyi, doğru ve güzeli tavsiye eden, istikamet yolunu gösteren, iki dünya mutluluğunu vadeden, peygamber eliyle uygulamaya konulan, birinci nesille toplumsal yaşama dönüşen, ikinci ve üçüncü nesille yerleşik uygulama özelliği kazanan ilahî bildirimlerin bir inanç, eylem ve ahlak manzumesi olarak hayata yansımasıdır.
1.
Kaynağı
-Kitap: Hz. Peygamber’e bildirilen ilahî vahiy
-Sünnet: Hz.
Peygamber’in uygulama ve açıklamaları
2.
Zihin Yapıcıları
-İcma: Ümmetin
ittifak bilinci
-Nazar,
istidlal, tahkîk… (Kelam ilmi çözüm yolları)
-Kıyas, ictihad, istinbat… (Fıkıh ilmi çözüm yolları)
AÇIKLAMA
Kitap bildirir, sünnet uygular, icma toplumsal zihniyete
dönüştürür, nazar ve istidlal aklî temelleri gösterir ve makul
açıklamalar ortaya koyar, kıyas ve ictihad yeni konulara ve meselelere
çözümler üretir.
3.
Zemini
-Kitap: Okunan okul, istifade edilen kütüphane
-Mescit: Şehrin
kalbi, medeniyetin ekseni ve yaşandığı yer
-Şehir:
Medeniyetin doğduğu, geliştiği ve devamlılık kazandığı mekân
B. TEHDİTLER
Üç türlü tehdit
vardır: Tahrip edici, yıkıcı/zihin boşaltıcı ve zorbalık.
1.
Tahrip ediciler
-Fitne: İhtilaflardan
tefrika üretme, kutuplaştırma ve ayrılık oluşturma;
-Tekfir:
Ötekileştirme, alan daraltma, vuruşturma, iç bünyede düşman üretme;
-Bidat ve
Hurafe: Eklemede bulunma, yükü ağırlaştırma, aslı görünmez kılma;
-Öze
Dönüşçülük: Eksiltme, budama, tanınmaz hale getirmedir.
AÇIKLAMA
İslam dini sade ve doğal
ağaç gibidir. Fitneciler bunun etrafında ayrık otu üretenler, tekfirciler
dalları birbiriyle vuruşturanlar, öze dönüşçüler ağacı doğallığından uzaklaştıracak
şekilde budamaya kalkışanlar, bidat ve hurafeciler ise ağaçlara çul
çaput bağlayanlar gibi asılsız eklemelerle onu gölgelemeye ve görünmez hale
getirmeye çalışanlardır.
Hepsinin ortak noktası dine yabancılaşma veya dini yabancılaştırmadır.
2.
Yıkıcılar/Zihin boşaltıcılar
-Dinsiz bir
dünya,
-Tanrısız bir
dünya,
-Değersiz bir
dünya,
-Cinsiyetsiz
bir dünya,
-İnsansız bir
dünya peşinde olan inanç, ahlak ve insan doğasına karşıt akımlardır.
AÇIKLAMA
Bu akımların
dünden bugüne isimleri değişse de amaçları ve mahiyetleri benzerdir. Ortak
noktaları tahrif, şirk, din düşmanlığı, tanrıtanımazlık, sapkın cinsel eğilimler,
cinsiyet karşıtlığı, yıldız ve burç gibi eşyada güç arama aldanmışlığı,
şüphecilik ve bilinmezcilik takıntısı, güvensizlik aşılama, hedefsiz ve amaçsız
kişilikler üretme, değerleri hiçe sayma, örnek kişiliklere saldırı… şeklinde
sıralanabilir.
Çoğu Hint inançlarından aktarma sözde
şifacı veya terapi etkinlikleri, Z kuşağı gibi beyin yıkayıcı tanımlamalar,
astroloji ve parapsikoloji gibi sözde bilimler, metafizik veya gelecek
tasarımcılığı iddiaları bu yıkıcı ve zihin boşaltıcı akımları besleyen
yapılardır.
3.
Zorbalıklar
-Irkçı, mesihçi
ve kıyametçi Yahudi Siyonist zorbalar.
-Evangelistler başta
olmak üzere mesihçi ve kıyametçi Hıristiyan Siyonist zorbalar.
AÇIKLAMA
Bunların zorbalıkları sadece Müslümanlara
yönelik tehlike değil, bütün dünyayı kan gölüne bürüyen, soykırıma yol açan
tarihte ve günümüzde bilinen ve yaşanan bir gerçekliktir.
C. GÜNCELLEME
-Güncelleme güne
uydurma değil, güne hitap etme,
-Geçmişle
geleceği buluşturarak anı değerlendirme,
-Değişim içinde
sürekliği yakalama,
-Sabite
ekseninde değişimi yönetmedir.
1.
Yöntem
-İhya: Uyanık
olma, rahmet rüzgarını yakalama ve yola koyulma;
-Tecdîd:
Hatırlatma, yenileme, yineleme;
-Tenkîh:
Gereksiz malumatı ve işlevsiz unsurları arşive kaldırma;
-Tehzîb: Ekseni
yakalama, aslı görünür kılma, esasa tutunma, özü kavramadır.
2.
Örnek
-Peygamberler:
İlahî bilgiyi getirenler ve uygulayanlar,
-Alimler: Peygamberlerin
ilim, hikmet ve örnek yaşantı varisleri olup nebevî mirası taşıyanlar, yaşayanlar,
yaşatanlardır.
3.
Bakış açısı
-Geçmişle
geleceğin keşişim noktası olan şimdiye odaklanmadır.
-Geçmiş: Sübut bulmuş
malumat, tecrübe birikimi, maruf gelenek;
-Gelecek: Hedef,
gaye, ebedî hayat;
-Şimdi: geçmişin tecrübesiyle eldeki imkanlara ve çevresel şartlara uygun eyleme geçme / hedefe doğru yolculuğa çıkma zamanıdır.
D.
SONUÇ
İslam insanlığa
dünya ve ahiret mutluluğu vadetmektedir.
Dünya mutluluğu inançlı, kararlı, gayretli, kanaatkâr, dürüst ve tutarlı bir
kişilikle elde edilen huzurlu ve gerilimsiz bir yaşantının hasılası ve
görüntüsüdür.
Burada servet, zenginlik, fakirlik, toplumsal veya sınıfsal konum, aile ve millet mensubiyeti ölçü değildir. Her kesimden kişiler dinî/ahlaki hususları hayatlarına yansıttığında mutlu olurlar.
Ahiret
mutluluğu ise dünya hayatının iyi
değerlendirilmesi ve imtihanın kazanılmasıyla kötülüğün ve kötülük duygusunun kişinin
içinden alındığı, imtihan ve gelecek kaygısının olmadığı, üzüntü ve korkunun
bulunmadığı ebedî ortam ve haldir. Bunun adı CENNET’tir.
23 Cemaziyelevvel 1446 / 25 Kasım
2024
0 yorum:
Yorum Gönder