Ankara Okulu Yayınları
Türkiye’de
İslamcılığın serencamı ilginç aşamalar geçiriyor. Cumhuriyetin ilanıyla
başlayan bir kısım yasaklar ve dil devrimiyle gerçekleşen geçmişle
irtibatın kesilmesi, toplumda bir anlamda kıyıda-köşede bulunan hurafeci
İslam algısına ilgiyi artırmış, dolayısıyla yaygınlaşmasını da
sağlamıştı.
1950’lerle birlikte baskıların bir anlamda sona ermesinin ardından toplum savunmacı
bir refleks ile İslam adına doğru olduğunu düşündüğü herşeyi korumaya,
yanlış olduğunu farzettiği her şeyi ise düşman bellemeye hazırdı.
1970’lerin sonuna kadarki süreçte akademik olarak İslam’ın bazı farklı
yorumlarını söylemek “mezhepsizlik, inkarcılık” gibi yaftalarla
İslamcılar tarafından sıkboğaz edilerek bastırılıyordu.
1970’lerde
başlayıp 1990’ların sonuna kadar ki süreç ise Mısır ve Pakistan
menşeli, radikal ve selefi söylemler barındıran eserlerin Türkiye’yi
kasıp kavurduğu yıllardı. İran devrimi ile İranlı bazı müellifler de bu
furyaya eklendi.
1990’ların
sonunda başlayıp etkisi 2010’lara kadar süren “28 Şubat” süreci ise
yeni yeni filizlenen kaynak yönelimini ortaya çıkardı. İslamcılar artık
ikinci el eserler yerine, bizzat kaynağın kendisini görmek ve okumak
noktasına geldiler. Türkiye’de kendini Müslüman addeden ve addetmeyen
her kesimin gerçek İslam’ı öğrenme arzusu ve sonuçta ilk kaynakları
okuma isteği yüksek seviyeye ulaştı.
İkinci
olarak; on yıl öncesine kadar sayısı yaklaşık yirmi(20) olan
ilahiyatlar (yüz)100 rakamını yakaladı, öğrenci adedi ise on yıl
öncesine göre yaklaşık yirmi katına ulaştı. Bu oran lisans üstü öğrenci
sayısını da artırdı. Ancak ne yazıkki öğrenci profilinin ilk kaynakları
okuyabilecek seviyede olmadığı da açıktır. Sayının yükselmesi kaliteyi
getirmedi, kemmiyet keyfiyeti sağlamadı. Bu öğrenci kitlesinin ilk
kaynaklara ulaşabilmesi de kalitenin yükselmesini sağlayacaktır. Yani;
İslamî ilimler alanındaki yükselen ilim talebinin karşılanması ve lisans
üstü çalışmalarda kalitenin yükselebilmesi için ilk kaynakların tercümesi gerekmiştir.
Ankara
Okulu Yayınları bu iki kesimden gelen talebe binaen “İslam Klasikleri”
üst başlığı altında bir projeyi hayata sokuyor. Bu proje ile
“İslami-Kitabiyat” alanındaki kalitenin yükselmesine ve her kesimin ilk
kaynaklara ulaşabilmesine katkı sağlamak istiyoruz.
Bu
projede çerçevemiz öncelikle ilk üç buçuk asırda (bu takvimi ileriki
tarihlerde uzatabiliriz) yazılmış olan eserlerin Türkçe’ye
aktarılmasıdır. Bunu yaparken çok ebadlı(Taberi gibi) eserlerin
yayınından çok, daha az hacimli olup ilk üç buçuk asırda yazılmış olması
ilkesini kendimize esas aldık. Bu amaçla ilk planda 1970’ler ve
sonrasında tercüme edilip yayınlandığı halde, Mısır ve Pakistan’dan
tercüme edilen kitap furyasının gölgesinde kalıp toplumda karşılık
bulmamış bazı eserleri tekrar gözden geçirerek yayınlamayı planlıyoruz.
(bunlar şimdilik 10 kadar eser planlanıyor) Aynı zamanda 30’dan fazla
eseri daha tercüme ettirip yayınlatmak istiyoruz. Bunların tercümeleri
de mütercimlerine ısmarlanmış durumdadır. Şunu da biliyoruz ki; İslam
medeniyeti bilgi patlamasını, Beytu’l-Hikme ile yapılan çeviriler
sonrası yapmıştır.
Eser
listesi her an güncellenebilmekte, yeni eserler katılabilmekle beraber
şimdilik aşağıdaki gibidir…….Hayırlara vesile olması dileğiyle….
Editör: Prof. Dr. Mehmet Azimli
Yayınlananlar
Salim b. Zekvan, (70/689), es-Sire, Çev; Harun Yıldız.
İbnü’l-Kelbi, (204/820), Kitabu’l-Esnam, Çev; Beyza Bilgin.
Çevirisi Bitenler
Cabir b. Zeyd, (93/710), Resail, Çev; Orhan Ateş.
Zühri, (124/741) el-Meğazi, Çev; Muhammet Nur Akdoğan.
İbn İshak, (151/768), Siretü İbn İshak, Çev; Mehmet Şafi Bilik.
Kasım b. Sellam, (224/838), Kitabu’l-Emval, Çev; Cemalettin Saylık.
Ezraki, (250/864), Ahbaru Mekke, Çev; Yunus Vehbi Yavuz.
İbn Kuteybe Dineveri, (276/889), el-Mearif, Çev; Hasan Ege, (Remziye Ege).
Ebu Hanife Dineveri, (282/895), el-Ahbaru’t-Tıval,Çev;Nusr. Bolelli-İbr. Tüfekçi(Zekeriyya Akman)
Yakubi, (294/905), Tarih, Çev; Sedat Seçkin Bozkurt.
İbn Rüsteh, (300/912), Kitabu Alaki’n-Nefise, Çev; Ali Fuat Eker.
İbn Hibban, (354/965), es-Siretu’n-Nebeviyye, Çev; Harun Bekiroğlu.
Çevirisi Yapılmakta Olanlar
Süleym b. Kays el-Hilali, (76/695), es-Sakife, Çev; Muhammed Nur Akdoğan
Seyf b. Ömer, (180/796), Kitabu’l-Cemel, Çev; Sıddık Korkmaz.
Muhammet el-Şeybani,(189/803), Kitabü’l-Hiyel, Çev; Saffet Köse.
İbn Zebale, (199/814), Ahbaru'l-Medine, Çev; Fatih Mehmet Yılmaz.
İbn Zebale, (199/814), Ezvacu’n-Nebi, Çev; Abdurrahman Çırak.
Yahya b. Adem (203/818), Kitabu’l-Haraç, Çev; Muhammet Nur Akdoğan.
İbn Ebi Şeybe, (230/845), Kitabu’l-Meğazi, Çev; Ramazan Önel.
Ezdi, (231/846), Futuhu’ş-Şam, Çev; Ali Dadan.
İbn Habib, (245/859), el-Muhabber, Çev; Adem Apak-İsmail Güler.
İbn Habib, (245/859), el-Munemmak, Çev; Erhan Kayhan.
İbn Abdülhakem, (257/892) Futuhu Mısr ve’l-Mağrib, Çev; Eyyup Tanrıverdi.
İbn Şebbe, (262/876), Tarihu’l-Medineti’l-Münevvera, Çev; Şahin Bal, Bilal Abır.
İbn Kuteybe, (276/889), Uyunu’l-Ahbar, Çev; İrfan Yıldırım, İsmail Araz.
İbn Kuteybe, (276/889), el-İmame ve’s-Siyase, Çev; Cemalettin Saylık.
İbn Tayfur, (280/893), Kitabu Bağdat, Çev; Mustafa Hizmetli.
Ebu Zura ed-Dımeşki, (281/894) Tarihu Ebu Zura, Çev; Edip Akyol.
İbnu’l-Fakih, (290/902), Kitabu’l-Buldan, Çev; H. Avni Güllü
El-Hayyat,(300/912), el-İntisar, Çev; Metin Yıldız
Cehşiyari, (331/942), Kitabü’l-Vüzera ve’l-küttab, Çev; Selahattin Polatoğlu, M. Şirin Aladağ.
Mağribi, (333/944), el-Mihen, Çev; Mehmet Kavşut
Mesudi, (345/956), et-Tenbih ve’l-İşraf, Çev; Mikdat Eser.
Mesudi,(345/956), Mürucu’z-Zeheb, Çev; Hüseyin Güneş, Fatih Duman
Makdisi, (355/966) el-Bed ve’t-Tarih, Çev; Zeki Serdaroğlu
Hamza Isfehani,(360/970) Tarihu Sini Müluku'l-Arz ve'l-Enbiya, Çev; Mehmet Evkuran.
(Yazarı Meçhul), Ahbaru’d-Devleti’l-Abbasiyye, Çev; Ahmet Nuri Koca.
İbn Hayyat, (248/854), Tarih, Çev; Abdulhalık Bakır.
İbn Hişam, (218/833), es-Siretü’n-Nebeviyye, Çev; Hasan Ege, Zekeriyya Akman.