1- Merhaba Hocam, Türkiye’de İslam Tarihi denilince akla gelen önemli isimlerden birisisiniz. Peki Osman Çetin kimdir? Bize kısaca kendinizden bahseder misiniz?
İlk
cümlenizi bir iltifat olarak kabul ediyorum. 1945 yılında Amasya’nın Akyazı
köyünde doğdum. Akyazı, tarihimizde 93 Harbi diye bilinen 1877-1878 Osmanlı Rus
savaşından sonra Batum’dan Anadolu’ya göç eden muhacirlerin kurduğu bir köydür.
Benim dedelerim ise yine aynı savaş sonrası Artvin-Şavşat’tan gelip Akyazı’ya
yerleşmişler. Rahmetli dedem Akyazı’da doğmuş. Köyümüz Amasya’ya 35 km mesafede
bir dağ köyüdür. 1960’lı yılların ortalarına kadar köye ulaşım at arabalarının
zorlukla ilerleyebildiği bozuk yollarla yapılabiliyordu. Giderek bu yollar
ıslah edildi, şimdi çok güzel asfalt bir yolu var! Çocukluğumuzun modern ulaşım
imkânı ise köyün 10 km. yakınından geçen tren idi. Bu mesafe atla veya yaya
olarak aşılır ve trenle Amasya’ya gidilirdi. Akyazı okur-yazarı bol dindar bir
köydür. Cumhuriyet öncesinden başlayan okuma merakı Cumhuriyet yıllarında da
devam etmiştir. Hatta köy halkı henüz ilkokulun bulunmadığı 1930’lu yıllarda
yakınımızdaki bir nahiye merkezinde ev kiralayıp çocuklarını okutmuşlardır.
Mesela rahmetli babam ilkokulu Amasya’da bir akrabamızın yanında kalarak
okumuştur. Akyazı halkı 1942 yılında kendi imkânlarıyla köyde üç sınıflı bir ilkokul
binası yaparak bu faaliyetlerini sürdürmüşlerdir. 1952 yılında işte bu okulda
tahsil hayatına başladım ve 1957 yılında da mezun oldum. Ne yazık ki bu güzel
köy de pek çok Anadolu köyü gibi sanayileşmenin kurbanı oldu neredeyse tamamen
boşaldı. Şimdi kış aylarında köyde üç beş aile kalıyor.
2- Peki hocam, bize eğitim hayatınız ile ilgili bilgi verir misiniz?
Ben
ilkokula başlamadan bir yıl önce İmam Hatip Okulları açılmış ve ertesi yıl
akrabamız da olan rahmetli Mehmet Yıldırım Konya İmam Hatip Okulu’na kaydını
yaptırmıştı. Böylece köyün gündemine İmam Hatip Okulu girmiş oldu. Son sınıfa
geçtiğim yıl ise içlerinden biri Prof. Dr. Süleyman Uludağ olmak üzere üç kişi Çorum
İmam Hatip Okuluna kayıtlarını yaptırmışlardı. O yıl dedemin benden söz ederken
“okursa İmam Hatip Okulunda okur, başka yere göndermem” demeye başladığını hatırlıyorum.
Sonunda okul bitti. Dedemin ağabeyi Hurşit Efendi medresede okumuş bir insandı.
Her ne kadar köyde yaşıyor idiyse de Amasya’daki ve köyümüze yakın olan
Tokat’ın Zile ilçesindeki ilim-irfan muhitiyle de ilişkisini devam
ettiriyordu. O da okumamı istiyordu.
Dedem Hüseyin Usta ağabeyi Hurşit Efendi’ye karşı derin bir saygı besler onun
telkin ve tavsiyelerine çok önem verirdi. Dedemin, ağabeyi hakkında en küçük
bir olumsuz ima veya tarizde bulunduğunu hatırlamıyorum. Benim için
kardeş-ağabey ilişkisinin mükemmel örnekleri olmuşlardır.
Hurşit
Dede ben okulu bitirmeden vefat etti. Ancak İmam Hatip Okuluna gönderilmem
gerektiği konusunda dedeme telkinde bulunduğuna şüphem yok. Böylece Eylül
1957’de Çorum İmam Hatip Okuluna kaydım yapıldı. Yedi yıl sonra, 1964’te oradan
mezun oldum. Yüksek tahsil için önümüzdeki tek imkân Yüksek İslâm Enstitüsüydü.
Aynı yıl İstanbul Y. İslam Enstitüsü’nün giriş imtihanlarını kazandım ve yatılı
olarak okumaya başladım. 1968 Haziran döneminde de mezun oldum. Üzerimde
maddi-manevî çok büyük emekleri olan ve okuyabilmem için elinden gelen her şeyi
yapan dedem maalesef mezun olduğumu göremedi, okul bitmeden bir ay önce vefat
etti. O yıllarda büyük bir İmam Hatip Meslek ve Lise Din Dersi öğretmeni açığı
vardı. Yatılı okumanın tabii sonucu hemen bir yere atanmaktı. 30 Haziranda
mezun oldum, 31 Temmuz 1968 günü Rize İmam Hatip Okulu’nda öğretmenliğe
başladım. Rize’de üç yıl görev yaptıktan sonra Eylül 1971’de bu kez Samsun
Devrim Lisesi Din Dersi öğretmenliğine atandım. Bu görevim 1977 yılı Ocak
sonuna kadar devam etti.
3- Neden İslam Tarihi alanını ve akademisyenliği seçtiğinizi anlatır mısınız?
Bu
sorunuzu cevaplamadan önce izninizle çocukluk yıllarımla ilgili olarak
hatırladığım ve daha sonra akademik hayatımla ilişkili olduğunu düşündüğüm bir
iki hususa değinmek istiyorum. Ben henüz beş yaşında iken annem vefat etti. Bu
durum aile ve yakın akraba çevresinin bana ihtimam göstermesine sebep oldu.
Özellikle dedem ve babaannem üzerime titriyorlardı. Dedemin en büyük derdi beni
okutmak ve köy hayatından kurtarmaktı. Ellili yılların köy şartları pekiyi
değildi. Hurşit Dede de okumuş bir insan olarak aynı şeyleri düşünmüş olmalı ki
ilkokuldaki durumumla yakından ilgileniyordu. Evimize gelir bana bir şeyler
sorar, ders konuların anlattırır, okulda ezberlediğim şiirleri okuturdu. Bu
dönemle ilgili olarak hatırladığım bir başka şey uzun kış gecelerinde zaman
zaman yine Hurşit Dede’nin bazen kendi evlerinde bazen bizim evde Taberi’den
okuduğu peygamber kıssalarıdır. Eğer uyumaz da okunanları dinleyebilirsem
ertesi gece bana, “dün gece dinlediklerinden aklında kalanları anlat” der ve
tekrar ettirirdi. “Almak istersen dünyadan haberi, oku Tarih-i Taberi”
tekerlemesi o günlerde evimizde sıkça duyulan cümlelerden biriydi.
“Muhammediye” ve “Siretü’n-Nebi” isimlerini de yine o yıllarda öğrenmiştim.
Komşu hanımların da rağbet ettikleri bu kış gecesi okumalarında zannediyorum bunlar
da devreye giriyordu. İşte bu kitaplardan, özellikle Süleyman Çelebi merhumun
“Mevlid”inden alınan cümle ve beyitler ninelerin dilinden hiç eksik olmazdı.
İlkokul
yıllarında “Hz. Ali’nin Cenkleri”, “Kan Kalesi”, “Hikâye-i Güvercin”, Hikâye-i
Deve” gibi Lâtin harfleriyle yazılı olan kitaplar okur-yazar olmayan babaannem
tarafından raflardan indirildi ve kendisine okumam istendi. Hatırladığım
kadarıyla bu kitaplar henüz on beş yaşındayken vefat eden amcam tarafından
alınıp okunmuştu. Hatta amcamın içinde ilahilerin de yazılı olduğu bir not
defteri vardı. Daha çok “ölüm” temalı ilahileri okudukça ninemin içten içe ağladığını
hiç unutamıyorum. Ninem bu kitapları ve defteri küçük oğlundan kalan bir hatıra
olarak uzun yıllar sakladı. İmam Hatip yıllarında devreye tarihi romanlar
girdi. 1959 yılı yaz aylarında bir süre İstanbul’da bulunmuştum. İstanbul’a
gideceğimi öğrenen Süleyman Uludağ ağabeyimiz elime bir kitap listesi
tutuşturdu ve sahaflara giderek bunları almamı tembihledi. Bu listede Osman
Keskioğlu ve Ali Himmet Berki tarafından yazılan “Hâtemü'l-Enbiyâ Hazreti
Muhammed ve Hayatı” da vardı. Yakın zamanda Allah’ın rahmetine kavuşan
akrabamız Ekrem Amca beni Sahaflar Çarşı’na götürdü. Zannediyorum listeyi
tamamladık. Sahhaf, listede olmayan bir kitabı Ekrem Amca’ya uzatarak, “bu
çocuk madem İmam Hatip Okulu’nda okuyor bunu da alın” dedi ve Abdürrahim Zapsu’nun,
“Büyük İslâm Tarihi” adlı eserinin ilk cildini verdi. İslam Enstitüsü birinci
sınıfında İslam Tarihi hocamız merhum Mustafa Sabri Sözeri idi. Öğrencilere
İslam Tarihiyle ilgili kitap tanıtım seminerleri verdi. Hatırladığım kadarıyla
C. Zeydan’ın “Medeniyet-i İslamiye Tarihi”nin 3.cildini seminer olarak
hazırladım. Böyle ciddi bir kitabı baştan sona okumam Osmanlıcamı ilerletmeme
yardımcı oldu. Aynı yıl bir akrabamızın bana verdiği kitaplar arsından “Asr-ı
Saadet”in takım halinde çıkması beni oldukça sevindirmişti.
Bu
küçük ayrıntıdan sonra yeniden sorunuza dönelim. Samsun’da öğretmenlik yaparken
bazı hocalarımız Yüksek İslam Enstitülerine zaman zaman asistan alındığını,
hazırlanmamızı ve ilânları takip ederek sınavlara girmemizi tavsiye etmişlerdi.
Ben, çalıştığım lisede büyük bir öğretmen açığı olduğu için altı yıl boyunca
Din Derslerinden daha çok İngilizce, Edebiyat ve Tarih derslerine giriyordum. O
yıllarda bir ara orta kısmı kapatılan İmam Hatip Okulunda önemli bir öğretmen
fazlası vardı. Din derslerini de İmam Hatip’ten gelen arkadaşlar okutuyorlardı.
1976 yılında hem yeni açılan Yüksek İslam Enstitüleri hem mevcut Enstitüler
için yüzün üzerinde asistanlık kadrosu ilan edildi. Ben de asistanlığa
başvurmaya karar verdim. Hemen her anabilim dalı için kadro açılmıştı. Lisede
okuttuğum derslerden Edebiyat ve Tarih tercihte ağır basıyordu. Sonunda Bursa
Y. İ. Enstitüsü Türk İslam Medeniyeti Tarihi asistanı oldum. Böylece akademik
hayatım başladı. 16.12.1983’de U. Ü.
Sosyal Bil. Enstitüsünde doktor, 1985’de Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi
İslam Tarihi Anabilim Dalı’nda Yardımcı Doçent, 1990’da Doçent oldum, 1996’da
Profesör kadrosuna atandım. 01. 01. 2012
tarihinde de yaş haddinden emekliye ayrıldım. Tamı tamına 43 yıl beş ay görev
yaptım.
Görev
süremin dokuz buçuk yılı Ortaöğretimde geçti. Hem hoca olarak hem idareci
olarak Ortaöğretim tecrübesinin her zaman yararını gördüm. İmam Hatip ve
Lisedeki görevim sırasında kazandıklarımdan bu güne kadar hep yararlandım.
4- Doktora yaparken yaşadığınız zorlukları anlatır mısınız?
Yüksek
İslam Enstitüsünde asistan olarak göreve başladığımızda bize, “Öğretim Üyeliği Tezi” hazırlamak üzere iki
yıllık bir süre verilmişti. Bu süre içinde hem hocalık yapıyor hem tez
hazırlıyorduk. “XI.-XIII. Yüzyıllarda
Anadolu’nun İslamlaşmasında Selçuklu Müesseselerinin Rolü” tez konusu
olarak uygun görüldü. Daha sonra “Anadolu’da
İslamiyet’in Yayılışı” adıyla basılan tezimi Dr. Mikâil Bayram’ın
danışmanlığında iki yıl içinde tamamladım. Bu bir öğretim üyeliği teziydi ve
bir unvan kazandırmıyordu. Ancak YÖK kanunuyla Enstitüler İlahiyat
Fakültelerine dönüşünce yine aynı kanunla daha önce hazırladığımız bu tezlerin
kurulacak jüriler huzurunda Doktora Tezi olarak savunulması ve başarılı
olanlara Dr. unvanının verilmesi esası getirilmişti. U. Ü. Sosyal Bilimler
Enstitüsü tarafından kurulan jüri karşınında yapılan savunmadan sonra tezim
Doktora Tezi olarak kabul edildi. Jüride Prof. Dr. Hakkı Dursun Yıldız, Prof
Dr. İsmet Miroğlu ve Prof. Dr. Salih Tuğ beyler bulunmuşlardı. Tezi hazırlarken
destek ve yardımlarını gördüğüm, tecrübelerinden yararlandığım Prof. Dr. Mikâil
Bayram hocamız maalesef doktora tez savunmasında yer alamadı. Bu vesile ile
vefat eden Hakkı Dursun Bey ile İsmet Bey hocalarıma Allah’tan rahmet Salih Bey
ve Mikâil Bey hocalarıma sağlık ve afiyet diliyorum.
Biraz
önce de söylediğim gibi İslam Enstitülerine asistan olarak alınanlar hem
tezlerini hazırlıyor hem derse girip hocalık yapıyorlardı. Ayrıca tez süresi de
çok kısaydı. Bu durum genelde zaman sıkışıklığına sebep olmuştu. Kaynaklara
ulaşmakta da sıkıntımız vardı. O yıllarda günümüzde olduğu gibi dijital ortamda
bazı kaynaklara ulaşma imkânı yoktu. Çevremizde işimizi görecek kadar zengin
kütüphaneler bulunmuyordu. Selçuklu dönemi kaynakları genellikle Farsça yazılmıştır.
Her ne kadar Lisans eğitiminde Prof. Dr. Ali Nihat Tarlan gibi çok değerli bir
hocadan Farsça dersleri aldıysak da kaynakları okuyup değerlendirmek için bu
yeterli olmuyordu. Aslında bu durum bütün diller için geçerli olsa gerek.
İmtihanlarda başarılı olmak ayrı şey, bir dili okuyup anlamak ve yazmak için
kullanmak ayrı şeydir. Akademik problemlerin yanında teknik problemler de
yaşadık. Çok basit bir şey söyleyeyim; Tezimizi beş nüsha olarak teslim etmemiz
gerekiyordu. Henüz bilgisayar kullanmıyorduk, yazıcılar ve fotokopi cihazları yoktu.
Tezi daktilo ile yazıyorduk. Normal A4 kâğıdın, araya kopya kâğıdı konularak
beş nüsha olarak yazılması mümkün olmuyordu. İki kere aynı şeyleri yazmak çok
zaman alıyordu. Problemi ince pelür kâğıt kullanarak veya mumlu kâğıda yazıp
teksir ederek aşmaya çalışıyorduk.
Bazı
problemlerin aşılmasında akademik ortama ve geleneklere sahip olmak önemli
ölçüde yardımcı olabiliyor. Bizim kuşağımız kendi geleneklerini kendisi
oluşturmaya çalışan bir kuşaktı. Hiç şüphesiz bunun getirdiği sıkıntılar da söz
konusuydu.
5- Size göre Türkiye’de İslam Tarihi çalışmalarının ve İslam tarihçiliğinin geldiği seviye nedir?
Bursa Şer’iye Sicilleri’nde “Bursa’da İhtida
Hareketleri” konusunu incelerken bir gün, Yüksek Lisans tezi hazırlamaya çalışan
bir öğrenci yanıma gelerek XVI. Yüzyıla ait bir sicilde okuyamadığı bir kelime
konusunda yardımımı istedi. Sicil kaydı dikkatimi çekti. Evinde hırsızlık
yapılan Müslüman bir kadın mahkemede, Yahudilerin kutladıkları “Gül
Donanması”na (Yahudi Bayramı) katılmak için evinden ayrıldığından söz ediyordu.
Öğrenciye bu belgeyi nasıl değerlendireceğini sorduğumda düşünmeden verdiği
cevap şu oldu; “Caiz değil hocam!” Kendisine dedim ki; “Sen fıkıh tezi
yapmıyorsun, yapmış bile olsan bir araştırmacı olarak yapacağın ilk şey bu
kaydın XVI. Yüzyıl Bursa toplumunun sosyal yapısına ve halkın birbiriyle olan
ilişkilerine vs. ne ölçüde ışık tuttuğunu anlamaya çalışmak olmalıdır. Bu
belgeye ya da bilgiye pek çok soru sorup bunların cevabını araman gerekir. Bunu
yapmazsan sadece zaten var olan bazı bilgileri alt alta sıralamış olursun
...”
Bu örnekten hareketle şunu söylemek istiyorum. Araştıran,
sorgulayan, meseleleri geniş bir açıdan değerlendiren bir anlayışa ve çalışma
düzenine ihtiyacımız var. Tezlerimizi, araştırmalarımızı büyük bir çoğunlukla
bu seviyeye yükselttiğimizi söylemekten maalesef çok uzaktayız. Bunu başaran
çok değerli hocalarımızın ve akademisyenlerimizin bulunduğunu belirtmem
gerekiyor. Artık rahatlıkla öğrencilerimize ve genç akademisyenlere “filan
kişinin şu kitabını veya makalesini oku” diyebiliyoruz. Ancak popüler
tarihçiliğin daha baskın çıktığını üzülerek belirtmek gerekiyor. Belki toplumun
buna da ihtiyacı var. Yine de akademisyenlerin çok daha yüksek bir seviyede,
bilimsellikten taviz vermeden araştırma yapıp eser vermeleri gerekir.
6- Peki sizce çalışmalarda eksik bırakılan yönler nelerdir?
Şüphesiz eksik yönlerimiz var. Bunlardan bir kısmı
bizi, bir kısmı sistemi ilgilendiriyor olabilir. Sistemle ilgili bir örnek
vermek, bir gözlemimi paylaşmak istiyorum. Bir Yüksek Lisans mülakatında bütün
sınavları aşan, gerekli şartları yerine getiren ve mülakata hak kazanan bir
öğrenciye, şimdiye kadar sınav için başvurduğu bilim dalıyla ilgili hangi
kitapları okuduğunu sorduğumda aldığım cevap, “hocamızın derste okuttuğu kitap”
oldu. Bu öğrenci mülakattan hiç puan alamadı ne var ki aldığı diğer puanlar
onun YL. Programına kaydını yaptırması için yetti. Böyle bir şey olmamalı.
Fakültesini bitirdikten sonra “bir de lisansüstüne başvuralım” diyerek
hazırlıksız, donanımsız, isteksiz ve ciddiyetten son derece uzak bir tavırla bu
tür programlara göz kırpanlara bu imkân verilmemeli. Diğer taraftan hocalar
olarak öğrencilerimizle yeterince ilgilenip ilgilenmediğimiz de sorgulanmaya
muhtaç. Çevresinden doğru dürüst bir rehberlik alamadan –bunun makul ve
anlaşılabilir sebepleri olsa bile sonuç değişmiyor- tez hazırlamaya, araştırma
yapmaya çalışan ve maalesef yeterince başarılı olamayan genç araştırmacılarımız
var. Kaynaklara ulaşma, modern imkânlardan yararlanma, yurt dışında araştırma
yapabilme imkân ve fırsatları arttığı hâlde bunu kullanmayanların sayısı az
değil.
Eleştirel düşünme son derece önemlidir. Felsefeden,
mantıktan, sosyolojiden, antropolojiden, düşünce tarihinden, sanat tarihinden
özetle sosyal bilimlerin diğer dallarından haberi olmayan, interdisipliner bir
okuma, bir tavır ortaya koyamayan araştırıcının uygun tahlil ve terkiplerde
bulunması çok zordur. Tarihle ilgilenip yeteri ölçüde coğrafya bilgisine sahip
olamayan kişilerle karşılaştığımız oluyor. Ayrıca İslam tarihiyle
ilgilenenlerin az çok İslâmî disiplinlerle ilgilenmesi, literatüre ve kaynak
bilgisine sahip olması, İslamî kavramları bilmesi gerekiyor.
7- Hocam, geriye dönüp baktığınızda keşke şu konuyu çalışsaydım dediğiniz bir konu var mı?
Bütün
akademisyenlerin planlayıp yapamadıkları projeleri vardır. Her araştırma
aslında insana yeni bazı çalışmaların kapısını aralıyor. “Bu konu önemli,
ileride bunu araştırmalıyım” dediğimiz pek çok mesele var. Emekliliğimiz
yaklaşınca, yaşımız ilerleyince bunu daha iyi anlıyoruz. Mesela ben Bursa Kadı
Sicillerinde yer alan vakfiyeleri gün yüzüne çıkarmayı çok istemiştim. Göz
problemlerim buna imkân vermedi. Y. Lisans tezleriyle bunu yapmaya çalıştım. Bu
kez uygun öğrenci bulmakta güçlük çektim. “Bursa’da İhtida Hareketleri”
başlıklı kitabımın da eksikleri var. Eksiklikten kastım şu; Bursa Kadı
Sicilleri’nin son üç yüz yıllık kısmının yeniden ve çok titiz bir şekilde
taranması gerekiyordu. Aynı sebeple bunu yapamadım. Başka sebepler de var ama
sonuçta araştırma eksik kalmış oldu.
8- İslam Tarihi alanında Yüksek Lisans ve Doktora yapan öğrencilere tavsiyeleriniz nelerdir?
Yüksek Lisans ve Doktora yapacak bir öğrenci
hazırlıklarına lisans döneminde başlamalıdır. Hepimizin sevdiği, ilgi duyduğu,
merak ettiği bir alan vardır. Öğrenci bunu belirlemeli ve bazı şeyler okumalıdır.
Hocalarıyla bu anlamda sürekli ilişki içinde olmalıdır. İlgi, merak ve
araştırmacı bir ruha sahip olmak çok önemlidir. Ancak bunun çalışarak,
araştırarak, öğrenerek canlı tutulması gerekir.
Yüksek Lisans ve Doktora yapmak daha ciddi ve planlı
bir çalışma sürecine girmek demektir. Bu süreci kaynakları tanımak, kitapları
okuyup mesleki bilgiyi artırmaktan ibaret görmemeli, çevredeki bilgili ve
tecrübeli kişilerle, ilgili bilim dalı hocalarıyla tanışmalı, görüşmeli,
tecrübelerinden yararlanmalı ve tavsiyeleri alınmalıdır. Bir Yüksek Lisans veya
Doktora öğrencisi asla tenkit edilmekten korkmamalıdır. Tenkide açık olmak ve
tenkitten akademik anlamda yararlanmak gerekir. Tenkidin bilimsel gelişme ve
ilerlemede iyi bir öğretici ve itici güç olduğu asla unutulmamalıdır. Sürekli
öğrenmeye açık olmak, bunları diğer insanlarla paylaşmak da çok önemlidir.
İdeolojik saplantılardan kurtulmalı, duygularımız bilimsel gerçeklerin önüne
geçmemelidir.
İslam Tarihi alanında tez yapan öğrencilerin
kullanacakları kaynaklar onları ister istemez bazı yabancı dilleri bilmek mecburiyetinde
bırakır. Dolayısıyla okuduklarını anlayacak ölçüde Arapça, Farsça ve İngilizce
bilmeleri önemlidir. Araştırma yapacakları alana göre bu dillere yenileri
eklenebilir. Osmanlı tarihi araştırmalarında Osmanlı Türkçesini ve
paleografyasını bilmek de gerekir.
Öğrenciler tez konusu seçiminde büyük sıkıntılar çekiyorlar.
Genellikle tez konusuyla ilgili araştırmanın ileri tarihler bırakıldığı, daha
sonra sıkışık bir zaman diliminde iyi düşünülmemiş, araştırılmamış hatta
benimsenmemiş bir problemin tez konusu olarak ele alındığı görülüyor. Böyle bir
yaklaşım başarısızlığa ve verimsiz çalışmalara sebep olmaktadır. Burada
danışmanların da önemli sorumluluklarının bulunduğu unutulmamalıdır.
Yüksek Lisan ve Doktora öğrencileri tez yazımında da zorlanmaktadırlar.
İyi bir tezin güzel bir Türkçe ile yazılması gerekir. Bunu başarmak için üslubu
güzel olan yazarların ve tarihçilerin eserleri sürekli okunmalıdır. Dili ve
üslubu güzel kitaplar ne kadar çok okunursa o ölçüde duru ve anlaşılır bir
Türkçeye sahip olunacağı unutulmamalıdır.
0 yorum:
Yorum Gönder